Här hittar du information om vår förening.

Årsredovisningar, nyhetsbrev och annan nyttig information.

Har du frågor? Kontakta styrelsen!

Frågor och svar om föreningen

Information, frågor och svar om föreningen Vågskivan 35.
I ett attraktivt läge på Södermalm ligger denna fastighet. Hallandsgatan 48 ligger lugnt och fint alldeles vid Rosenlundsparken och Helgalunden, ett stenkast från Götgatan, Katarina Bangata och Skånegatan. Här finner du ett stort utbud av affärer, restauranger och trevliga fik samt mycket bra kommunikationer.

Förening: Brf Vågskivan 35
Brf Vågskivan 35 är en äkta bostadsrättsförening med stabil ekonomi. Det är en äkta förening som omfattar 24 bostadsrätter och 1 hyreslokal. Föreningen förvärvade fastigheten i december 1997. Deb ägdes tidigare av JM.

I månadsavgiften ingår värme, vindsförråd, vatten.

Överlåtesleavgiften och pantsättningsavgift, vem betalar den?
Köparen betalar 2,5% av ett basbelopp i överlåtelseavgift. För närvarande 993 kr. Innehavaren av en lägenhet betalar pantsättningsavgiften på 1 % av ett basbelopp, f.n. 397 kr.

Har innehavaren några åtagande såsom trappstädning el. dyl.?
Nej, trappstädning sköts av externt bolag. Föreningen genomför städning av gemensamma utrymmen samt trädgården två gånger per år.

Hur betalas månadsavgiften?
Månadsvis.

Finns det planer på att höja avgiften?
Nej, inte i dagsläget.

Gruppavtal för kabel-tv?
Nej.

Gruppavtal för bredband?

Ja gruppavtal 100/100 via Telenor.

Äger föreningen marken?

Byggnaden och Föreningen:
Byggnadstyp: Flerfamiljshus
Byggnadsår: 1928 Renoverad 1997
Hiss: Ja
Fönster: 2-glas
Uppvärmning: Fjärrvärme
Övrigt byggnad: Till lägenheterna hör ett vindsförråd.
I fastigheten finns tvättstuga, cykelförråd och soprum med källsortering.
Lummig innergård med grillmöjligheter.
Hiss finns.

Fastigheten
Fastigheten totalrenoverades 97-98 då bland annat stambyte i badrum och kök samt byte av elstigar genomfördes. Inga större renoveringar är planerade.

Vad gjordes åt fasaden 1997? Omputsning? Renovering?
En omfattande renovering och omputsning.

Vad gjordes åt fönstren 1997? Ommålning – hela fönstret eller endast utvändigt? Renovering? Byttes ut?
Ommålning hela fönstret, in och utvändigt.

Vad gjordes åt taket 1997? Målades eller lades det om?
1997 skedde utbyte av takplåt inklusive takpapp. Ny taksäkerhetsutrustning, nya stuprör, nya plåt på skorstenar.

Vad gjordes åt trappuppgången 1997? Målning och/eller renovering?
Målning och renovering. Trapphuset har kvar sina orginalmålningar så det är de som är renoverade. Även lampor i trapphuset är orginal. Huset är Q-märkt
K-märkt är den folkliga benämningen på något, vanligen en byggnad, som av kulturhistoriska skäl är skyddat från förändring. I den svenska plan- och bygglagstiftningen betecknas kulturminnesskyddade objekt med q eller Q, varför den formella benämningen alltså är "q-märkt".

Var det båda vatten- och avloppsstammar i kök och bad som byttes 1997?
Ja.

Är det 3-fas el indragen?
Ja.

Vad har ni för ventilationssystem i fastigheten?
Fläktsystemet är mekanisk frånluftsventilation. Fläkten skall alltså kopplas till ventilationen.

Ventilationsrengöring och godkänd OVK har utförts 2009.

Uppvärmning?
Fastigheten värms med fjärrvärme.

Möjlighet till garage- eller parkeringsplats?
Nej, goda parkeringsmöjligheter på gatan dock. Genomfart förbjuden i kombination med enkelriktad gata utanför ger lite trafik på Hallandsgatan.

Tillåts juridiska personer i föreningen?
Nej.

Tillåts delat ägande av bostadsrätter?
Ja.

När skall motioner senast vara inlämnade?
Generellt sett will styrelen ha motioner innan sista mars för att kunna ta ställning till motionen innan årsmötet.

Har du fler frågor?
Kontakta någon i styrelsen.